Vyobrazení | Číslo a název | Význam, užití a poznámky |
---|---|---|
![]() | V 1a Podélná čára souvislá | Jsou-li značkou odděleny jízdní pruhy s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky. Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci. Na stezce pro chodce a cyklisty označené značkou C 10a se této čáry rovněž užívá pro oddělení pruhu pro chodce a pruhu pro cyklisty. Mezi vyobrazeními dopravního značení poprvé uvedena vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. |
![]() | V 1b Dvojitá podélná čára souvislá | Jsou-li značkou odděleny jízdní pruhy s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky. Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění. Zavedena od 1. 1. 1967 vyhláškou č. 80/1966 Sb. |
![]() | V 2a Podélná čára přerušovaná | Podle vyhlášky 30/2001 Sb. jsou mezery dvojnásobné až čtyřnásobné délky než úsečky, podle vyhlášky 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 už mohou být mezery jen dvojnásobné délky. Značky umístěné před účinností této vyhlášky, které svým provedením neodpovídají nové vyhlášce, pozbývají platnosti až 31. prosince 2025. Vyznačuje zejména jízdní pruhy, smí se přejíždět při dodržení příslušných ustanovení vyplývajících z obecné úpravy provozu na pozemních komunikacích. Mezi vyobrazeními dopravního značení poprvé uvedena vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. |
![]() | V 2b Podélná čára přerušovaná | Podle vyhlášky 30/2001 Sb. jsou úsečky stejné až čtyřnásobné délky než délka mezer, podle vyhlášky 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 už mohou být úsečky jen stejné nebo dvojnásobné délky než mezery. Značky umístěné před účinností této vyhlášky, které svým provedením neodpovídají nové vyhlášce, pozbývají platnosti až 31. prosince 2025. Vyznačuje jízdní pruhy a předchází značce V 1a (souvislé čáře) nebo upozorňuje na nebezpečná místa (zatáčku, křižovatku apod.). Může být doplněna značkou V 9b (předběžné šipky). Smí se přejíždět při dodržení příslušných ustanovení vyplývajících z obecné úpravy provozu na pozemních komunikacích. Varianta se zkrácenými mezerami zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. |
![]() | V 2c Dvojitá podélná čára přerušovaná | Vyznačuje jízdní pruh užívaný střídavě pro jeden i druhý směr jízdy. Není-li jízdní pruh takto užíván, má stejný význam jako značky V 2a nebo V 2b. Zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. |
![]() | V 3 Podélná čára souvislá doplněná čárou přerušovanou | Jsou-li značkou odděleny jízdní pruhy s protisměrným provozem, platí pro řidiče význam jen pravé čáry z této dvojice čar. Jsou-li touto značkou vyznačeny jízdní pruhy v jednom směru jízdy, platí pro řidiče význam čáry bližší. Mezi vyobrazeními dopravního značení poprvé uvedena vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. |
![]() | V 4 Vodicí čára | Vyznačuje okraj vozovky. Zavedena od 1. 1. 1967 vyhláškou č. 80/1966 Sb. pod názvem „Podélná čára souvislá nebo přerušovaná vyznačující okraj vozovky“. Od 31. 1. 2001 je vyhláškou č. 30/2001 Sb. takto označena jen plná vodicí čára, v předchozí vyhlášce byl za část vodicí čáry považován i navazující přerušovaný úsek značky, znázorněný v křižovatce – částečnou náhradou je nová značka V 10d Parkovací pruh. |
![]() | V 5 Příčná čára souvislá | Vyznačuje hranici křižovatky. Lze ji užít i pro vyznačení místa pro zastavení vozidla v prostoru křižovatky. Mezi vyobrazeními dopravního značení poprvé uvedena vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. Od 1. 1. 1967 byla vyhláškou č. 80/1966 Sb. zavedena příčná čára přerušovaná. Od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. zavedena Příčná čára souvislá tvořená trojúhelníky. Od 1. 1. 1990 byly vyhláškou č. 99/1989 Sb. zrušeny značky Příčná čára přerušovaná (V 5a, V 5b) a Příčná čára tvořená trojúhelníky (V 5c). |
![]() | V 6a Příčná čára souvislá se symbolem „Dej přednost v jízdě!“ | Vyznačuje hranici křižovatky. Lze ji užít i pro vyznačení místa pro zastavení vozidla v prostoru křižovatky. Zavedena od 1. 1. 1967 vyhláškou č. 80/1966 Sb. |
![]() | V 6b Příčná čára souvislá s nápisem STOP. | Vyznačuje hranici křižovatky. Vyznačuje místo, kde je řidič povinen zastavit vozidlo na příkaz značky P 6 (Stůj, dej přednost v jízdě!). Zavedena od 1. 1. 1967 vyhláškou č. 80/1966 Sb. |
![]() | V 7a Přechod pro chodce | Vyznačuje místo určené pro přecházení chodců přes pozemní komunikaci. Podle předpisů o podmínkách pro bezbariérové užívání staveb se značka doplňuje hmatovými prvky pro osoby se zrakovým postižením. Přechodná změna místní úpravy provozu může být provedena též obrysem značky V 7. Přes pozemní komunikaci, po které je veden provoz tramvají, lze značku vyznačit, jen pokud je provoz na takovém místě řízen světelnými signály; výjimečně a ve zvlášť odůvodněných případech lze značku vyznačit i bez splnění podmínky řízení provozu světelnými signály; vždy však musí být na pozemní komunikaci, po které je veden provoz tramvají, doplněna z obou stran nápisy „! POZOR TRAM !“. Přerušuje platnost značky B 29 (zákaz stání), značek parkoviště IP 11a až IP 11c, IP 11f až IP 12, IP 13b, IP 13c a IP 25a se symboly těchto značek. Mezi vyobrazeními dopravního značení bylo zřejmě poprvé vodorovné značení přechodu uvedeno vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961, a to ve dvou variantách: jako příčné čáry přerušovaná, a jako podélné čáry typu zebra. Od 1. 1. 1976 bylo vyhláškou č. 100/1975 Sb. povoleno už jen zebrové značení přechodu; staré značení přechodu přerušovanými čarami (podobné dnešní značce přejezdu pro cyklisty či místa pro přecházení vozovky) bylo od roku 1976 nově určeno pro přejezdy pro cyklisty. Vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 přečíslováno z V 7 na V 7a v souvislosti se zavedením značky Místo pro přecházení. |
![]() | V 7b Místo pro přecházení | Vyznačuje místo uzpůsobené pro přecházení chodců přes pozemní komunikaci. Podle vyhlášky řidič vozidla nesmí chodce přecházejícího pozemní komunikaci v místě pro přecházení ohrozit. Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. Zatímco pro přechod pro chodce tyto vztahy upravuje zákon, tzv. místo pro přecházení bylo do vyhlášky vneseno bez přímé opory v zákoně. Zavedena vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016. |
![]() | do 13. 9. 2010: V 8 Přejezd pro cyklisty od 14. 9. 2010: V 8a Přejezd pro cyklisty | Vyznačuje plochu, která je určena pro přejíždění cyklistů přes pozemní komunikaci. Podle vyhlášky 30/2001 Sb. plocha může být barevně odlišena červenou barvou nebo jiným způsobem. Vyhláška 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 už barevné nebo jiné odlišení plochy nezmiňuje. Značky umístěné před účinností této vyhlášky, které svým provedením neodpovídají nové vyhlášce, pozbývají platnosti až 31. prosince 2025. Přerušuje platnost značky B 29 (zákaz stání), značek parkoviště IP 11a až IP 11c, IP 11f až IP 12, IP 13b, IP 13c a IP 25a se symboly těchto značek. Ve významu přejezdu pro cyklisty značka zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb., do roku 1975 tato značka byla alternativním (starým) způsobem značení přechodů pro chodce. Číslo značky změněno novelizační vyhláškou č. 247/2010 Sb. z V 8 na V 8a. |
![]() | V 8b Přejezd pro cyklisty přimknutý k přechodu pro chodce | Označuje přejezd bezprostředně sousedící s přechodem pro chodce, provedení plochy a význam jsou obdobné jako u samostatného přejezdu. Zavedena novelizační vyhláškou č. 247/2010 Sb. od 14. 9. 2010. ![]() Podle vyhlášky 30/2001 Sb. ve znění vyhlášky 247/2010 Sb. plocha přejezdu pro cyklisty může být barevně odlišena červenou barvou nebo jiným způsobem. Vyhláška 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 už barevné nebo jiné odlišení plochy nezmiňuje a vypustila tuto variantu jako grafický vzor. Značky umístěné před účinností této vyhlášky, které svým provedením neodpovídají nové vyhlášce, pozbývají platnosti až 31. prosince 2025. ![]() Podle vyhlášky 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 plocha určená pro přejezd cyklistů přes pozemní komunikaci může být zvýrazněna určeným symbolem nebo značkou „Jízdní pruh pro cyklisty“. ![]() |
![]() | V 9a Směrové šipky | Vyznačují způsob řazení do jízdních pruhů před křižovatkou nebo místem odbočení a stanovený směr jízdy. Šipky lze užít i k potvrzení jinak stanoveného směru jízdy. Přechodná úprava provozu může být provedena pouhým obrysem značky V 9a. Mezi vyobrazeními dopravního značení zřejmě poprvé uvedena vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. Od 31. 1. 2001 byl vyhláškou č. 30/2001 Sb. výrazně změněn tvar šipek. |
![]() | V 9b Předběžné šipky | Vyznačují blížící se přechod podélné čáry přerušované v čáru souvislou. Předchozí varianta byla zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. Od 31. 1. 2001 byla vyhláškou č. 30/2001 Sb. výrazně změněna podoba značky a rozdělena do dvou variant. |
![]() | V 9c Předběžné šipky | Vyznačují blížící se ukončení jízdního pruhu. Od 31. 1. 2001 byla vyhláškou č. 30/2001 Sb. výrazně změněna podoba značky a rozdělena do dvou variant. |
![]() | V 10a Stání podélné. | Mezi vyobrazeními dopravního značení poprvé uvedena vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961, pod názvem Parkoviště. |
![]() | V 10b Stání kolmé. | Zavedena od 1. 1. 1967 vyhláškou č. 80/1966 Sb. |
![]() | V 10c Stání šikmé. | Zavedena od 1. 1. 1967 vyhláškou č. 80/1966 Sb. |
![]() | V 10d Parkovací pruh | Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb., v souvislosti s tím, že přerušovaný úsek vodicí čáry přestal být považován za vodicí čáru. |
![]() | V 10e Vyhrazené parkoviště | Na značce lze vhodným nápisem, například nápisem TAXI, vyznačit, pro koho je parkoviště vyhrazeno. Vyhláška 30/2001 Sb. se pokusila pro stanoviště taxislužby určit variantu značky IJ 4a a IJ 4c Zastávka autobusu s nápisem TAXI, avšak použila pro něj chybný termín „zastávka vozidel taxislužby“, resp. „zastávka určená pouze pro vozidla taxislužby“, zároveň ovšem výslovně uváděla variantu s nápisem TAXI nadále i u značek IP 12 a V 10e Vyhrazené parkoviště, v případě vodorovné značky V 10e šlo dokonce o jediný uvedený příklad textu. Vyhláška 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 přestala uvádět variantu TAXI u svislé i vodorovné značky vyhrazeného parkoviště, současně ve výkladu značek IJ 4a a IJ 4c zastávka autobusu upřesnila, že je-li ve značce uveden nápis TAXI, jedná se o stanoviště vozidel taxislužby označených střešní svítilnou s nápisem TAXI, a variantu s nápisem TAXI pro tento účel nově zavedla i u vodorovné značky V 11a Zastávka autobusu nebo trolejbusu. Takové vyznačení však nekresponduje se zákonem o silničním provozu, který stanoví obecná pravidla jak pro vyhrazené parkoviště, tak pro zastávku hromadné dopravy, ale nikoliv pro stanoviště taxislužby. Zavedena od 1. 1. 1967 vyhláškou č. 80/1966 Sb. po názvem „Parkoviště vyhrazené pro autodrožky“. |
![]() | V 10f Vyhrazené parkoviště pro vozidlo přepravující osobu těžce postiženou nebo osobu těžce pohybově postiženou | Na ploše vyznačené touto značkou smí zastavit a stát pouze vozidlo označené parkovacím průkazem označujícím vozidlo přepravující osobu těžce zdravotně postiženou. Vodorovná značka je vždy doplněna svislou značkou IP 12 „Vyhrazené parkoviště“ se symbolem zařízení nebo prostoru pro osoby na vozíku. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. |
![]() | V 10g Omezené stání | Vyznačuje úsek, kde je dovoleno stání za podmínek stanovených svislou dopravní značkou. Řidič se musí řídit údaji na příslušné svislé dopravní značce nebo dodatkové tabulce. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. Název značky již od počátku neodpovídal popisu jejího významu, který připouštěl i jiné podmínky než jen časové omezení. Vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 přejmenována z názvu Časově omezené stání na název Omezené stání. |
![]() ![]() | V 11a Zastávka autobusu nebo trolejbusu | Může být provedena i v bílé barvě. Vyznačuje prostor zastávky uvedených vozidel. Přerušuje platnost dopravní značky B 28 (zákaz stání). Zavedena od 1. 1. 1967 vyhláškou č. 80/1966 Sb. Od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb.změněno dosavadní bílé provedení na žluté, vyhláška 30/2001 Sb. s účinností od 31. 1. 2001 uváděla jako základní žlutou variantu, ale alternativně připouštěla znovu i bílé provedení, vyhláška 294/2015 Sb. od 1. 1. 2016 zavedla opět pouze bílé provedení a žluté nepřipouští ani jako alternativu. Značky umístěné před účinností této vyhlášky, které svým provedením neodpovídají nové vyhlášce, pozbývají platnosti až 31. prosince 2025. ![]() Vyhláška 30/2001 Sb. se pokusila pro stanoviště taxislužby určit variantu značky IJ 4a a IJ 4c Zastávka autobusu s nápisem TAXI, avšak použila pro něj chybný termín „zastávka vozidel taxislužby“, resp. „zastávka určená pouze pro vozidla taxislužby“, zároveň ovšem výslovně uváděla variantu s nápisem TAXI nadále i u značek IP 12 a V 10e Vyhrazené parkoviště, v případě vodorovné značky V 10e šlo dokonce o jediný uvedený příklad textu. Vyhláška 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 přestala uvádět variantu TAXI u svislé i vodorovné značky vyhrazeného parkoviště, současně ve výkladu značek IJ 4a a IJ 4c zastávka autobusu upřesnila, že je-li ve značce uveden nápis TAXI, jedná se o stanoviště vozidel taxislužby označených střešní svítilnou s nápisem TAXI, a variantu s nápisem TAXI pro tento účel nově zavedla i u vodorovné značky V 11a Zastávka autobusu nebo trolejbusu. Takové vyznačení však nekresponduje se zákonem o silničním provozu, který stanoví obecná pravidla jak pro vyhrazené parkoviště, tak pro zastávku hromadné dopravy, ale nikoliv pro stanoviště taxislužby. |
![]() ![]() | V 11b Zastávka tramvaje | Může být provedena i v bílé barvě. Vyznačuje prostor zastávky tramvají. Vyhláška nezmiňuje, jak se má řešit značení společné zastávky pro tramvaje a autobusy nebo trolejbusy. Přerušuje platnost dopravní značky B 28 (zákaz stání). Zavedena od 1. 1. 1967 vyhláškou č. 80/1966 Sb. Od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb.změněno dosavadní bílé provedení na žluté, vyhláška 30/2001 Sb. s účinností od 31. 1. 2001 uváděla jako základní žlutou variantu, ale alternativně připouštěla znovu i bílé provedení, vyhláška 294/2015 Sb. od 1. 1. 2016 zavedla opět pouze bílé provedení a žluté nepřipouští ani jako alternativu. Značky umístěné před účinností této vyhlášky, které svým provedením neodpovídají nové vyhlášce, pozbývají platnosti až 31. prosince 2025. |
![]() | V 12a Žlutá klikatá čára | Vyznačuje plochu, kde je zakázáno stání; při vyznačení plochy pro účely zásobování může být doplněna nápisy ZAS. Zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. |
![]() | V 12b Žluté zkřížené čáry | Vyznačují plochu, na kterou řidič nesmí vjet, pokud je za touto plochou taková dopravní situace, že by byl nucen zastavit vozidlo na vyznačené ploše. Značka přerušuje platnost svislých dopravních značek B 28 a B 29 (zákaz zastavení a stání). Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. |
![]() | V 12c Zákaz zastavení | Značka může být vyznačena i na obrubníku vedle vozovky. Vyznačuje úsek, kde je zakázáno zastavení a stání. Přerušuje platnost svislé dopravní značky B 29 (zákaz stání). Zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. |
![]() | V 12d Zákaz stání | Značka může být vyznačena i na obrubníku vedle vozovky. Vyznačuje úsek, kde je zakázáno stání. Zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. |
![]() | V 12e Bílá klikatá čára | Předem upozorňuje na místo vyžadující zvýšenou opatrnost. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. |
![]() | V 13a Šikmé rovnoběžné čáry | Vyznačují plochu, do které je zakázáno vjíždět nebo nad ni nákladem zasahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci; přitom nesmějí být ohroženi ostatní účastníci provozu na pozemních komunikacích. Mezi vyobrazeními dopravního značení poprvé uvedena vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. Od 1. 1. 1976 byla vyhláškou č. 100/1975 Sb. zavedena značka Šikmé rovnoběžné čáry ohraničené čarou přerušovanou (V 13b), od 1. 1. 1990 byla vyhláškou č. 99/1989 Sb. zrušena. Vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 přečíslována z V 13a na V 13 v souvislosti se zrušením značky Křivky. |
![]() | V 13b Křivky | Význam je shodný jako u V 13a. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. Vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 zrušena. Značky umístěné před účinností této vyhlášky, které svým provedením neodpovídají nové vyhlášce, pozbývají platnosti 31. prosince 2025. |
![]() | V 14 Jízdní pruh pro cyklisty | Vyznačuje pruh nebo stezku pro cyklisty. Šipka současně vyznačuje i stanovený směr jízdy. Podle vyhlášky 30/2001 Sb. pruh nebo stezku lze v jejím průběhu rovněž vyznačit barevně odlišeným povrchem, například červenou barvou nebo odlišným provedením povrchu, šipka a symbol jízdního kola jsou provedeny v bílé barvě. Vyhláška 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 už možnost barevně odlišeného povrchu nebo odlišného provedení povrchu nezmiňuje. Značky umístěné před účinností této vyhlášky, které svým provedením neodpovídají nové vyhlášce, pozbývají platnosti až 31. prosince 2025. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. |
![]() | V 15 Nápis na vozovce | Vyjadřuje různé doplňující údaje, například BUS, TRAM, PRAHA, STOP, ŠKOLA, užít lze i vhodné symboly. Mezi vyobrazeními dopravního značení zřejmě poprvé uvedena vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961, kde je jako příklad uveden nápis Brno v řadicím pruhu. |
![]() | V 16 Bezpečný odstup | Vyznačuje doporučenou vzdálenost pro vozidla jedoucí za sebou za příznivých dopravních a povětrnostních podmínek. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. |
![]() | V 17 Trojúhelníky | Vyznačují nájezd na umělou nerovnost na vozovce, např. zpomalovací práh vytvořený stavební úpravou. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. |
![]() | V 18 Optická psychologická brzda | Opticky, popřípadě i akusticky vede řidiče ke snížení rychlosti vozidla. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. Vládní nařízení č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava, účinné od 1. 11. 1939, zobrazovalo podobné značení pro vyznačení úseku před křižovatkou, kde je nařízeno zastavit a dát přednost v jízdě. Značení je popisováno jako obdélníky o šířce 100 mm a délce 200 mm s mezerami 200 mm v úseku 10 metrů před místem zastavení, nejde však o ohraničení jízdního pruhu, ale spíš o naznačení brzdné dráhy kol. |
![]() | V 19 Prostor pro cyklisty | Vyznačuje prostor určený pro cyklisty čekající na světelný signál „volno“. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. |
od 14. 9. 2010:![]() | V 20 Piktogramový koridor pro cyklisty | Vyznačuje prostor a směr jízdy cyklistů a řidiče motorových vozidel upozorňuje, že se nacházejí na pozemní komunikaci se zvýšeným provozem cyklistů. Zavedena vyhláškou č. 247/2010 Sb. od 14. 9. 2010. |

Vydání řidičského průkazu
Vydání českého řidičského průkazu, rozšíření skupiny řidičských oprávnění Pro