Vyobrazení | Číslo a název | Význam, užití a poznámky |
---|---|---|
![]() | A 1a Zatáčka vpravo | Upozorňuje na směrový oblouk. Jako samostatná varianta zavedena vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. |
![]() | A 1b Zatáčka vlevo | Upozorňuje na směrový oblouk. Jako samostatná varianta zavedena vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. |
![]() | A 2a Dvojitá zatáčka, první vpravo | Upozorňuje na dva po sobě následující protisměrné směrové oblouky. Předchůdce této značky s názvem Zatáčka pod číslem 2, tehdy jako bílý symbol na modrém podkladu, byl oficiálně zaveden od 1. 11. 1935 vládním nařízením č. 203/1935 Sb. n. a z. v rámci první šestice oficiálně zavedených dopravních značek. Od 1. 11. 1939 bylo vládním nařízením č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava barevné uspořádání upraveno do dnešní podoby. Jako samostatná varianta pro označení dvojité zatáčky zavedena vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. Od 31. 1. 2001 se vyhláškou č. 30/2001 Sb. mírně změnil tvar symbolu. |
![]() | A 2b Dvojitá zatáčka, první vlevo | Upozorňuje na dva po sobě následující protisměrné směrové oblouky. Jako samostatná varianta zavedena vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. Od 31. 1. 2001 se vyhláškou č. 30/2001 Sb. mírně změnil tvar symbolu. |
![]() | A 3 Křižovatka | Upozorňuje na křižovatku, kde není přednost v jízdě upravena svislými dopravními značkami. Předchůdce této značky s názvem Křižovatka pod číslem 3, tehdy jako bílý symbol na modrém podkladu, byl oficiálně zaveden od 1. 11. 1935 vládním nařízením č. 203/1935 Sb. n. a z. v rámci první šestice oficiálně zavedených dopravních značek. Od 1. 11. 1939 bylo vládním nařízením č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava barevné uspořádání upraveno do dnešní podoby. |
![]() | A 4 Křižovatka s kruhovým objezdem | Upozorňuje na křižovatku s kruhovým objezdem. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. Vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 přejmenována z názvu Pozor, kruhový objezd na název Křižovatka s kruhovým objezdem. |
![]() | A 5a Nebezpečné klesání | Upozorňuje na úsek, kde klesání pozemní komunikace přesahuje 10 % nebo kde místní podmínky činí klesání nebezpečným; vyznačen je skutečný sklon pozemní komunikace. Zavedena zřejmě po druhé světové válce, nejpozději v roce 1957. |
![]() | A 5b Nebezpečné stoupání | Upozorňuje na úsek, kde stoupání pozemní komunikace přesahuje 10 % nebo kde místní podmínky činí stoupání nebezpečným; vyznačen je skutečný sklon pozemní komunikace. Zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. |
![]() | A 6a Zúžená vozovka (z obou stran) | Upozorňuje na místo, kde se oproti předcházejícímu úseku zužuje vozovka, nebo například kde se přibližuje tramvajová kolej k chodníku. Zavedena zřejmě po druhé světové válce, nejpozději v roce 1957. |
![]() ![]() | A 6b Zúžená vozovka (z jedné strany) | Upozorňuje na místo, kde se oproti předcházejícímu úseku zužuje vozovka, nebo například kde se přibližuje tramvajová kolej k chodníku. Symbol může být obrácen, na značce je vyznačena skutečná strana zúžení. Zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. |
![]() | A 7a Nerovnost vozovky | Upozorňuje na jednotlivé hrboly, výtluky, stružky nebo na úsek s nerovným povrchem vozovky. Předchůdce této značky s názvem Stružka pod číslem 1, tehdy jako bílý symbol na modrém podkladu, byl oficiálně zaveden od 1. 11. 1935 vládním nařízením č. 203/1935 Sb. n. a z. v rámci první šestice oficiálně zavedených dopravních značek. Od 1. 11. 1939 bylo vládním nařízením č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava barevné uspořádání upraveno do dnešní podoby, značka dostala název Příčná stružka. |
![]() | A 7b Zpomalovací práh | Upozorňuje na umělou nerovnost na vozovce. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. Vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 vypuštěno z názvu značky slovo Pozor. |
![]() | A 8 Nebezpečí smyku | Upozorňuje na místo nebo úsek pozemní komunikace, kde může dojít ke smyku vozidla. Zavedena zřejmě po druhé světové válce, nejpozději v roce 1957. Od 31. 1. 2001 se vyhláškou č. 30/2001 Sb. mírně změnil tvar symbolu. |
![]() | A 9 Provoz v obou směrech | Upozorňuje na úsek pozemní komunikace, kde je na rozdíl od předcházejícího úseku dočasný nebo trvalý provoz v obou směrech; značky se užívá i při ukončení směrově rozdělené pozemní komunikace. Zavedena od 1. 1. 1967 vyhláškou č. 80/1966 Sb. |
![]() | A 10 Světelné signály | Upozorňuje řidiče na místo, kde je provoz na pozemní komunikaci řízen světelnými signály, které by jinak neočekával, nebo kde nejsou viditelné z dostatečné vzdálenosti. Zavedena od 1. 1. 1967 vyhláškou č. 80/1966 Sb. (pod názvem „Pozor, světelné znamení!“). |
![]() | A 11 Přechod pro chodce | Upozorňuje předem v obci v odůvodněných případech, například v nepřehledném úseku pozemní komunikace, a mimo obec vždy na přechod pro chodce. Zavedena zřejmě vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. Od 1. 1. 1976 bylo vyhláškou č. 100/1975 Sb. staré značení přechodu přerušovanými čarami (podobné dnešní značce přejezdu pro cyklisty či místa pro přecházení vozovky) na značce nahrazeno zebrovým přechodem, který se ke stejnému datu stal jediným přípustným vodorovným značením přechodu. Vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 vypuštěno z názvu značky slovo Pozor. |
![]() | A 12a Chodci | Upozorňuje na místo nebo úsek pozemní komunikace s možností zvýšeného výskytu chodců anebo častého přecházení chodců přes pozemní komunikaci v místě, kde není zřízen přechod pro chodce, např. v místě pro přecházení. Zavedena vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016. |
![]() | A 12b Děti | Upozorňuje na místo nebo úsek pozemní komunikace, kde se v její blízkosti děti často pohybují nebo shromažďují, přecházejí vozovku nebo kde hrozí zvýšené nebezpečí jejich nenadálého vběhnutí do vozovky. Od 31. 1. 2001 se vyhláškou č. 30/2001 Sb. mírně změnil tvar symbolu. Vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 přečíslována z A 12 na A 12b v souvislosti se zavedením značky Chodci. |
![]() | A 12c Osoby na osobních přepravnících | Od 21. 3. 2016 – zavedena vyhláškou 84/2016 Sb. |
![]() | A 13 Zvířata | Upozorňuje na místo nebo úsek pozemní komunikace, kde může docházet k častému výskytu domácích zvířat na pozemní komunikaci. Zavedena zřejmě po druhé světové válce, nejpozději v roce 1957. ![]() |
![]() | A 14 Zvěř | Upozorňuje na místo nebo úsek pozemní komunikace, kde může docházet k častému výskytu zvěře na pozemní komunikaci. Zavedena zřejmě vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. ![]() |
![]() | A 15 Práce na silnici | Upozorňuje na práci na pozemní komunikaci, popřípadě jejich součástech nebo příslušenstvích, která by mohla ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích nebo při níž by mohli být provozem na pozemní komunikaci ohroženi pracovníci tuto činnost vykonávající. § 7 vládního nařízení č. 100/1938 Sb. n. a z., účinného od 28. 5. 1938, slovně stanovil: Před zábranami uzavřeného úseku nebo před pracovištěm, které nevyžaduje uzavření silnice nebo cesty, musí býti postavena v předepsané vzdálenosti příslušná výstražná značka, opatřená od soumraku do svítání nebo za špatné viditelnosti červeným světlem. Značka zavedena zřejmě po druhé světové válce, nejpozději v roce 1957. Od 31. 1. 2001 se vyhláškou č. 30/2001 Sb. mírně změnil tvar symbolu. Vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 byla přejmenována z názvu Práce na název Práce na silnici. |
![]() | A 16 Boční vítr | Upozorňuje na úsek pozemní komunikace, kde nenadálý prudký boční vítr může ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Zavedena od 1. 7. 1971 vyhláškou č. 42/1971 Sb. |
![]() | A 17 Odlétávající štěrk | Upozorňuje na místo nebo úsek pozemní komunikace, kde je na vozovce ve větší míře volný štěrk, který by mohl ohrozit bezpečnost účastníků provozu na pozemních komunikacích. Zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. |
![]() ![]() | A 18 Kamení na vozovce | Upozorňuje na místo nebo úsek pozemní komunikace, kde může dojít k sesuvům nebo padání kamenů na vozovku; symbol může být obrácen. Zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. Vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 byla přejmenována z názvu Padající kamení na název Kamení na vozovce. Vyhláška 294/2015 Sb. nepřevzala ustanovení, že značka může být stranově obrácena. Značky umístěné před účinností této vyhlášky, které svým provedením neodpovídají nové vyhlášce, pozbývají platnosti až 31. prosince 2025. |
![]() | A 19 Cyklisté | Upozorňuje na místo, kde cyklisté vjíždějí na vozovku nebo ji přejíždějí, anebo na úsek, kde se cyklisté často vyskytují. Zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. |
![]() | A 20 Letadla | Upozorňuje na místo, kde v malé výšce nad pozemní komunikací přelétávají letadla. Zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. |
![]() | A 21 Tunel | Upozorňuje na tunel, kde platí pravidla provozu na pozemních komunikacích pro chování v tunelu. Zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. Vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 vypuštěno z názvu značky slovo Pozor. |
![]() | A 22 Jiné nebezpečí | Upozorňuje na jiná nebezpečí než ta, která je možno označit příslušnou výstražnou značkou; druh nebezpečí se vyznačuje na dodatkové tabulce vhodným symbolem nebo nápisem. Od 1. 1. 1976 byla vyhláškou č. 100/1975 Sb. změněna podoba značky, dosavadní „doutník“ byl nahrazen vykřičníkem. Předchůdce této značky s názvem Nebezpečí jiná než 1–5 byl pod číslem 6, tehdy jako bílý symbol na modrém podkladu, oficiálně zaveden od 1. 11. 1935 vládním nařízením č. 203/1935 Sb. n. a z. v rámci první šestice oficiálně zavedených dopravních značek. Od 28. 5. 1938 vládním nařízením č. 100/1938 Sb. n. a z. přibyla pod číslem 7 v části A ještě varianta prázdného modrého trojúhelníkového rámu bez výplně, označující jakékoliv nebezpečí v krajích, kde atmosférické podmínky činí použití značek podle předchozích vzorů neúčelným. Od 1. 11. 1939 bylo vládním nařízením č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava barevné uspořádání upraveno do dnešní podoby, značka získala název Obecně nebezpečná místo a horská varianta značky byla zrušena. |
![]() | A 23 Kolona | Upozorňuje na nebezpečí výskytu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel. Zavedena s účinností od 1. října 1997 vyhláška č. 223/1997 Sb., novelizující původní federální vyhlášku 99/1989 Sb. |
![]() | A 24 Náledí | Upozorňuje na úsek se zvýšeným nebezpečím častého výskytu náledí na vozovce. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb., nahradila dodatkovou tabulku E 6b Nebezpečí náledí z předchozí vyhlášky, která byla zavedena od 1. 1. 1990 vyhláškou č. 99/1989 Sb. |
![]() | A 25 Tramvaj | Upozorňuje, jestliže je to nutné v zájmu bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, zejména na místo, kde tramvaj křižuje směr jízdy ostatních vozidel. Zavedena od 1. 1. 1990 vyhláškou č. 99/1989 Sb. |
![]() | A 26 Mlha | Upozorňuje na výskyt mlhy, případně kouře, snižujících viditelnost. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. |
![]() | A 27 Nehoda | Upozorňuje na místo dopravní nehody. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb. |
![]() | A 28 Nebezpečná krajnice | Upozorňuje na úsek pozemní komunikace, kde je nebezpečné vjet na krajnici. Zavedena od 31. 1. 2001 vyhláškou č. 30/2001 Sb., nahradila dodatkovou tabulku E 6c podle předchozí vyhlášky. Dodatková tabulka E 6 Nebezpečná krajnice byla zavedena od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. |
![]() | A 29 Železniční přejezdse závorami | Upozorňuje na železniční přejezd vybavený celými nebo polovičními závorami.' Předchůdce této značky s názvem Chráněný přejezd dráhy pod číslem 4, tehdy jako bílý symbol na modrém podkladu, byl oficiálně zaveden od 1. 11. 1935 vládním nařízením č. 203/1935 Sb. n. a z. v rámci první šestice oficiálně zavedených dopravních značek. Od 1. 11. 1939 bylo vládním nařízením č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava barevné uspořádání upraveno do dnešní podoby. |
![]() | A 30 Železniční přejezd bez závor | Upozorňuje na železniční přejezd nevybavený závorami. Od 1. 1. 1990 byla vyhláškou č. 99/1989 Sb. zrušena podobná dopravní značka Vlečkový přejezd, která byla tvořena značkou Jiné nebezpečí, doplněnou o dodatkovou tabulkou se symbolem shodným se symbolem na značce železničního přejezdu bez závor. Předchůdce této značky s názvem Nechráněný přejezd dráhy pod číslem 5, tehdy jako bílý symbol na modrém podkladu, byl oficiálně zaveden od 1. 11. 1935 vládním nařízením č. 203/1935 Sb. n. a z. v rámci první šestice oficiálně zavedených dopravních značek. Od 1. 11. 1939 bylo vládním nařízením č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava barevné uspořádání upraveno do dnešní podoby. |
![]() | A 31a Návěstní deska(240 m) | Předem upozorňuje na železniční přejezd. Šikmé pruhy na značce směřují ke středu vozovky. Nad tuto značku se umísťuje značka A 29 nebo značka A 30; pokud je však vzdálenost mezi dvěma přejezdy kratší než 240 m, umisťuje se značka označující druh přejezdu nad značku A 31b nebo A 31c. Návěstní desky se neužívají před přejezdem tramvajové dráhy označeným značkou P 5 Dej přednost v jízdě tramvaji! Předchůdce této značky s názvem „Značka před přejezdem dráhy na všech státních silnicích a na nestátních silnicích se silnou automobilovou dopravou“ byl pod čísly 9 a 10 (podle toho, se kterou výstražnou značkou byl kombinován), zaveden od 28. 5. 1938 vládním nařízením č. 100/1938 Sb. n. a z. – tehdy v podobě bílých pruhů na modrém podkladu, přičemž bílé pruhy byly opatřeny bílými odrazkami. Od 1. 11. 1939 bylo vládním nařízením č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava barevné uspořádání upraveno do dnešní podoby, horní okraj značky byl zkosen ve směru šikmých pruhů. Od 1. 1. 1967 vyhláška č. 80/1966 Sb. zrušila varianty s opačným sklonem pruhů, určené k umisťování na levé straně komunikace, zároveň bylozrušeno zkosení horního okraje návěstních desek. |
![]() | A 31b Návěstní deska (160 m) | Předem upozorňuje na železniční přejezd. Předchůdce této značky s názvem „Značka před přejezdem dráhy na všech státních silnicích a na nestátních silnicích se silnou automobilovou dopravou“ byl pod číslem 11 v části A zaveden od 28. 5. 1938 vládním nařízením č. 100/1938 Sb. n. a z. – tehdy v podobě bílých pruhů na modrém podkladu, přičemž bílé pruhy byly opatřeny bílými odrazkami. Od 1. 11. 1939 bylo vládním nařízením č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava barevné uspořádání upraveno do dnešní podoby, horní okraj značky byl zkosen ve směru šikmých pruhů. |
![]() | A 31c Návěstní deska (80 m) | Předem upozorňuje na železniční přejezd. Pokud je vzdálenost od předchozího železničního přejezdu kratší než 160 metrů, umisťuje se nad tuto značku dopravní značka označující druh přejezdu, a pokud je kratší než 80 metrů, umisťuje se pod značkou druhu přejezdu dodatková tabulka E 3a označující vzdálenost k přejezdu. Je-li vzdálenost mezi dvěma přejezdy kratší než 30 metrů, je tato skupina značek pro oba přejezdy společná a pod značkou A 30 je umístěna dodatková tabulka E 1 označující počet přejezdů. Pro označení železničního přejezdu na odbočující pozemní komunikaci se nad návěstními deskami užívá dodatkové tabulky E 7b Směrová šipka, je-li však odbočující komunikace menšího dopravního významu, umisťují se značky jen na ní a obdobně se uplatní zásady pro zkrácené vzdálenosti. K vyznačení tvaru křížení pozemní komunikace s dráhou lze užít dodatkové tabulky E 10 Tvar křížení pozemní komunikace s dráhou, umístěné nad značkou A 31c. Předchůdce této značky s názvem „Značka před přejezdem dráhy na všech státních silnicích a na nestátních silnicích se silnou automobilovou dopravou“ byl pod číslem 12 v části A zaveden od 28. 5. 1938 vládním nařízením č. 100/1938 Sb. n. a z. – tehdy v podobě bílých pruhů na modrém podkladu, přičemž bílé pruhy byly opatřeny bílými odrazkami. Výstražná značka se tehdy umisťovala na nejvzdálenější návěstní desku, nikoliv na nejbližší jako dnes. Od 1. 11. 1939 bylo vládním nařízením č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava barevné uspořádání upraveno do dnešní podoby, horní okraj značky byl zkosen ve směru šikmých pruhů. |
![]() | A 32a Výstražný kříž pro železniční přejezd jednokolejný | Označuje železniční přejezd. Umísťuje se bezprostředně před železničním přejezdem. V přehledech dopravního značení uváděn přinejmenším od roku 1957, pravděpodobně se ale používal daleko dříve. |
![]() | A 32b Výstražný kříž pro železniční přejezd vícekolejný | Označuje železniční přejezd. Umísťuje se bezprostředně před železničním přejezdem. Jako samostatná varianta zavedena vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. Podoba kříže změněna od 1. 1. 1990 vyhláškou č. 99/1989 Sb. |
![]() ![]() | A 33 Pohyblivý most | Upozorňuje na blízkost pohyblivého mostu. Zavedena vyhláškou č. 91/2009 Sb. s účinností od 21. dubna 2009. Vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 byla změněna podoba značky (zobrazení vody dvěma odstíny modré nahrazeno černými vlnovkami). Značky umístěné před účinností této vyhlášky, které svým provedením neodpovídají nové vyhlášce, pozbývají platnosti až 31. prosince 2025. |
![]() | A 34 Nábřeží | Upozorňuje na úsek pozemní komunikace směřující na nechráněné nábřeží nebo břeh vodní plochy. Zavedena vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016. |

V Česku se letos bude stavět a opravovat 230 km dálnic a silnic. Práce komplikují hlavně aktivisté
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude letos stavět