VyobrazeníČíslo a názevVýznam, užití a poznámky
Czech Republic road sign P 1.svgP 1 Křižovatka s vedlejší pozemní komunikacíUpozorňuje na křižovatku s vedlejší pozemní komunikací mimo obec a označuje hlavní pozemní komunikaci.
Zavedena zřejmě po druhé světové válce, nejpozději v roce 1957.

CZ-P01 Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací (levé připojení) (2016).jpg CZ-P01 Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací (pravé připojení) (2016).jpg Vyhláškou 294/2015 Sb. s účinností od 1. 1. 2016 umožněny varianty znázorňující jen levé nebo jen pravé připojení.
CZ-P02 Hlavní pozemní komunikace.svgP 2 Hlavní pozemní komunikaceOznačuje hlavní pozemní komunikaci, a to zejména v obci; značky se může užít i uvnitř větší nebo složitější křižovatky.
Předchůdkyně této značky byla s názvem „Doprava na silnici opatřené touto značkou má na křižovatce přednost“, pod číslem 9 v části C, oficiálně zavedena od 28. 5. 1938 vládním nařízením č. 100/1938 Sb. n. a z. Tvar byl obdobný jako dnes, ale vnitřek značky byl bílý a lem červený. Veřejné silnice, na nich značka smí býti umístěna, určovalo ministerstvo veřejných prací, s výjimkou průjezních úseků nebo ulic (náměstí). Vládní nařízení č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava, účinné od 1. 11. 1939, značku víceméně převzalo, pod názvem „Značka silnice pro hlavní dopravu“. Po druhé světové válce, nejpozději v roce 1957, byla zavedena zhruba v dnešní podobě.
CZ-P03 Konec hlavní pozemní komunikace.svgP 3 Konec hlavní pozemní komunikaceInformuje o tom, že na nejbližší křižovatce tato pozemní komunikace již není hlavní.
Zavedena zřejmě po druhé světové válce, nejpozději v roce 1957.
Czech Republic road sign P 4.svgP 4 Dej přednost v jízdě!Označuje vedlejší pozemní komunikaci; této značky se může užít i uvnitř větší nebo složitější křižovatky nebo na místě, kde se řidiči přikazuje, opakuje nebo zdůrazňuje povinnost dát přednost v jízdě.
Předchůdce této značky s názvem „Přednost v jízdě jest dáti vozidlům jedoucím po silnici, na kterou se vjíždí“ byl pod číslem 8 v části A, tehdy ve shodném tvarovém provedení, ale jako bílé pole v modře orámovaném trojúhelníku, oficiálně zaveden od 28. 5. 1938 vládním nařízením č. 100/1938 Sb. n. a z. Od 1. 11. 1939 byla vládním nařízením č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava stanovena již zhruba dnešní podoba značky.
P05 CZ.svgP 5 Dej přednost v jízdě tramvaji!Užívá na místě, kde je ve sporných nebo jiných případech nutno přikázat nebo zdůraznit řidiči, že má dát přednost v jízdě tramvaji.
Zavedena od 1. 1. 1967 vyhláškou č. 80/1966 Sb.
P06 CZ.svgP 6 Stůj, dej přednost v jízdě!Označuje vedlejší pozemní komunikaci; značky se může užít i uvnitř větší nebo složitější křižovatky, kde se řidiči přikazuje, opakuje nebo zdůrazňuje povinnost dát přednost v jízdě a kde je řidič povinen zastavit vozidlo; značky se užívá též před železničním přejezdem v případě, kdy je nutno přikázat řidiči zastavení vozidla.
Vládní nařízení č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava, účinné od 1. 11. 1939, zavedlo značku v podobě, která byla tehdy v Evropě obvyklá, tj. ve tvaru trojúhelníku avšak s modrou výplní uvnitř červeného lemu a s bílým nápisem STOP. Po válce, nejpozději v roce 1957, byla zavedena kruhová značka zákazového typu s vepsaným červeným trojúhelníkem a černým nápisem STOP. Od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. byla výrazně změněna podoba značky, byla zavedena osmiúhelníková značka dnešní podoby.
P07 CZ.svgP 7 Přednost protijedoucích vozidelPřikazuje řidiči dát přednost v jízdě protijedoucímu vozidlu v případě, kdy se protijedoucí vozidla nemohou bezpečně vyhnout.
Zavedena zřejmě vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961.
P08 CZ.svgP 8 Přednost před protijedoucími vozidlyStanoví přednost před protijedoucím vozidlem v případě, kdy se protijedoucí vozidla nemohou bezpečně vyhnout.
Zavedena zřejmě vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961.
Sdílet článek
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Sponzorováno
Sponzorováno
Sponzorováno
Mohlo by vás zajímat
0 0 hlas
Hodnocení článku
Sledovat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře