Vyobrazení | Číslo a název | Význam, užití a poznámky |
---|---|---|
![]() | P 1 Křižovatka s vedlejší pozemní komunikací | Upozorňuje na křižovatku s vedlejší pozemní komunikací mimo obec a označuje hlavní pozemní komunikaci. Zavedena zřejmě po druhé světové válce, nejpozději v roce 1957. ![]() ![]() |
![]() | P 2 Hlavní pozemní komunikace | Označuje hlavní pozemní komunikaci, a to zejména v obci; značky se může užít i uvnitř větší nebo složitější křižovatky. Předchůdkyně této značky byla s názvem „Doprava na silnici opatřené touto značkou má na křižovatce přednost“, pod číslem 9 v části C, oficiálně zavedena od 28. 5. 1938 vládním nařízením č. 100/1938 Sb. n. a z. Tvar byl obdobný jako dnes, ale vnitřek značky byl bílý a lem červený. Veřejné silnice, na nich značka smí býti umístěna, určovalo ministerstvo veřejných prací, s výjimkou průjezních úseků nebo ulic (náměstí). Vládní nařízení č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava, účinné od 1. 11. 1939, značku víceméně převzalo, pod názvem „Značka silnice pro hlavní dopravu“. Po druhé světové válce, nejpozději v roce 1957, byla zavedena zhruba v dnešní podobě. |
![]() | P 3 Konec hlavní pozemní komunikace | Informuje o tom, že na nejbližší křižovatce tato pozemní komunikace již není hlavní. Zavedena zřejmě po druhé světové válce, nejpozději v roce 1957. |
![]() | P 4 Dej přednost v jízdě! | Označuje vedlejší pozemní komunikaci; této značky se může užít i uvnitř větší nebo složitější křižovatky nebo na místě, kde se řidiči přikazuje, opakuje nebo zdůrazňuje povinnost dát přednost v jízdě. Předchůdce této značky s názvem „Přednost v jízdě jest dáti vozidlům jedoucím po silnici, na kterou se vjíždí“ byl pod číslem 8 v části A, tehdy ve shodném tvarovém provedení, ale jako bílé pole v modře orámovaném trojúhelníku, oficiálně zaveden od 28. 5. 1938 vládním nařízením č. 100/1938 Sb. n. a z. Od 1. 11. 1939 byla vládním nařízením č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava stanovena již zhruba dnešní podoba značky. |
![]() | P 5 Dej přednost v jízdě tramvaji! | Užívá na místě, kde je ve sporných nebo jiných případech nutno přikázat nebo zdůraznit řidiči, že má dát přednost v jízdě tramvaji. Zavedena od 1. 1. 1967 vyhláškou č. 80/1966 Sb. |
![]() | P 6 Stůj, dej přednost v jízdě! | Označuje vedlejší pozemní komunikaci; značky se může užít i uvnitř větší nebo složitější křižovatky, kde se řidiči přikazuje, opakuje nebo zdůrazňuje povinnost dát přednost v jízdě a kde je řidič povinen zastavit vozidlo; značky se užívá též před železničním přejezdem v případě, kdy je nutno přikázat řidiči zastavení vozidla. Vládní nařízení č. 242/1939 Sb. vlády Protektorátu Čechy a Morava, účinné od 1. 11. 1939, zavedlo značku v podobě, která byla tehdy v Evropě obvyklá, tj. ve tvaru trojúhelníku avšak s modrou výplní uvnitř červeného lemu a s bílým nápisem STOP. Po válce, nejpozději v roce 1957, byla zavedena kruhová značka zákazového typu s vepsaným červeným trojúhelníkem a černým nápisem STOP. Od 1. 1. 1976 vyhláškou č. 100/1975 Sb. byla výrazně změněna podoba značky, byla zavedena osmiúhelníková značka dnešní podoby. |
![]() | P 7 Přednost protijedoucích vozidel | Přikazuje řidiči dát přednost v jízdě protijedoucímu vozidlu v případě, kdy se protijedoucí vozidla nemohou bezpečně vyhnout. Zavedena zřejmě vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. |
![]() | P 8 Přednost před protijedoucími vozidly | Stanoví přednost před protijedoucím vozidlem v případě, kdy se protijedoucí vozidla nemohou bezpečně vyhnout. Zavedena zřejmě vyhláškou č. 141/1960, účinnou od 1. 1. 1961. |

Začínají platit elektronické dálniční známky, řidiči zatím koupili 142 tisíc kusů
Od pátku začínají platit nové elektronické dálniční známky.